Układ chłodzenia w samochodzie jest jednym z najważniejszych układów. Dzięki niemu silnik naszego auta, który jest najważniejszą mocą napędową samochodu jest ochładzany i może prawidłowo funkcjonować. Rola układu chłodniczego jest ogromnie ważna, dlatego warto zwrócić uwagę na jego elementy, by działały sprawnie i bezawaryjnie. Jednym z takich elementów układu chłodniczego jest wentylator chłodniczy. Czym jest, jaka jest jego funkcja oraz jak reagować, gdy wentylator chłodnicy nie włącza się?
Wentylator chłodnicy – Co warto wiedzieć?
Warto wiedzieć przede wszystkim to, że wentylator chłodnicy, co część, która jest jednocześnie prosta w swej konstrukcji, ale jednocześnie dość skomplikowana. Wchodzi o w skład układu chłodzenia i jest bardzo istotny dla funkcjonowania chłodzenia silnika. Dlaczego jest taki ważny?
Ponieważ to awarie wentylatora, a nie samej chłodnicy często są przyczyną przegrzewania się silnika. Wentylator chłodniczy, działa podobnie jak cała masa innych wentylatorów, a mianowicie miesza powietrze i pozwala na wymianę ciepłego powietrza na chłodne, a co za tym idzie wymienia ciepło i zwiększa prędkość przepływu powietrza przez chłodnicę. W większości aut wentylator jest zamontowany pomiędzy chłodnicą, a silnikiem, ale rozróżnia się wentylatory chłodnicze pchające i ciągnące.
Wentylator pchający zamontowany jest przed chłodnicą i jak sama nazwa wskazuje pcha powietrze przez chłodnicę do silnika, a ciągnący, który jest najczęściej stosowany w autach, umieszcza się za chłodnicą i ma on za zadanie ciągnąć powietrze sprzed chłodnicy. To czy wentylator jest ciągnący, czy pchający ma znaczenie dla jego montażu.
Rola wentylatora w układzie chłodzenia
Cały układ chłodzenia jest potrzebny, by chronić silnik, przed przegrzaniem w ciepłe dni i nie tylko. Układ chłodniczy ma za zadanie odbierać gorące powietrze z silnika i pozbywać się zbędnej ilości ciepła z silnika.
Dzięki niemu motor ma siłę pracować na mniejszych obrotach, ma dobre warunki pracy, a także zużywa mniej paliwa do eksploatacji, a co za tym idzie jest bardziej ekonomiczny i ekologiczny, bo wydala mniej spalin. Wentylator w układzie chłodzenia, to taki wiatrak chłodzący, który ma zadanie chłodzić silnik również podczas jazdy w korku. Pracę wentylatora chłodzenia łatwo zauważyć, ponieważ wydaje on lekki szum, a także lekkie drżenie. Można by porównać rolę wentylatora chłodnicy do roli drugoplanowej w teatrze, która w całym przedstawieniu nie jest rolą główną, ale równie ważną, bez której sztuka nie mogłaby się udać.
Zdarza się jednak tak, że wentylator chłodnicy nie włącza się i dochodzi do jego awarii. Wówczas układ chłodzenia nie jest już pełnowartościowy i może prowadzić do zatarcia silnika, a także jego zagrzania i poważniejszej awarii.
Rodzaje i charakterystyka wentylatorów
Pracujący silnik naszego auta generuje wysokie temperatury podczas pracy, sam nie może, nie jest w stanie odprowadzić gorąca. Z pomocą przychodzi wówczas wentylator chłodniczy, który wchodzi w skład układu chłodniczego.
W motoryzacji wyróżnia się dwa typy tego wentylatora. Jeden z nich to opisany wyżej pchający, który umieszczony przed chłodnicą i pchający powietrze w kierunku silnika przez chłodnicę, a drugi to ciągnący, który zdecydowanie częściej stosowany jest w autach starszej i nowszej generacji. Ma on za zadanie ciągnąć powietrze sprzed chłodnicy w kierunku silnika. Jeśli chodzi o temperaturę, przy której włącza się dany wentylator chłodniczy, to nie ma żadnej konkretnej, przy której wiatrak chłodzący się włącza. Odpowiada za to czujnik, który sam ocenia potrzebę pracy.
Wentylator nie włącza się – co robić?
Co robić, gdy wentylator chłodnicy nie włącza się? W wypadku występowania takich objawów, należy zdiagnozować przyczynę awarii. Sam wentylator chłodniczy składa się z łopatek, silnika napędzanego elektrycznie oraz termowłącznika, który pozwala na włączenie się wentylatora podczas odpowiednich temperatur. Gdy wentylator nie włącza się może być uszkodzony jeden z wyżej wymienionych elementów.
Najrzadziej występuje fizyczne uszkodzenie łopatek. Do ich uszkodzenia dochodzi, gdy do układu dostaną się jakieś patyki lub twarde rzeczy, które fizycznie łamią łopatki. Uszkodzenia te można zauważyć otwierając pod maskę naszego auta. Wówczas wydajność całego układu spada drastycznie. Może się również zepsuć w wentylatorze chłodniczym, silniczek wentylatora, czyli urządzenie, które napędza elektrycznie wentylator.
Silniczek ten, najzwyczajniej w świecie może się spalić. Silnik ten narażony jest właściwie najbardziej, ponieważ pracuje w trudnych warunkach. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku, należy wymienić cały wentylator, ponieważ często producenci nie rozdrabniają się na części zamienne tego typu. Kolejną przyczyną awarii wentylatora jest jego termowłącznik, czyli wyłącznik termiczny. Do czego służy wyłącznik termiczny chłodnicy?
Termowłącznik jest prostym czujnikiem podatnym na temperaturę. Gdy temperatura osiągnie określoną wartość, termowłącznik przepuszcza prąd, który płynie do silnika napędzającego wentylator. I tutaj okazuje się, że sam wyłącznik termiczny możemy kupić o wymienić osobno.
Wymiana całego wentylatora to koszt około kilkuset złotych. Warto zainwestować w nowy wentylator do samochodu, który posłuży nam dużo dłużej niż używany wentylator chłodniczy z drugiej ręki. Pamiętajmy również o układzie klimatyzacji, który również ma wpływ na chłodzenie silnika. Warto zadbać o powyższe komponenty, by uniknąć poważniejszych i kosztownych napraw w samochodzie.
Objawy i przyczyny awarii związanych z niewłączającym się wentylatorem!
Awaria wentylatora – dość popularna wśród elementu układu chłodniczego. Jak ją rozpoznać? Istnieją dwa sposoby. Otóż pierwszą oznaką, że wentylator się zepsuł, to brak odpowiedniego dźwięku. Każdy wentylator podczas swojej pracy wydaje cichy odgłos, jego brak można oznaczać awarię. Drugi sposób jest niestety ostateczny, bo temperatura silnika zacznie mocno i gwałtownie rosnąć.
Wówczas mamy do czynienia z poważniejszą usterką, ale zarówno w jednym, jak i drugim przypadku, należy niezwłocznie zatrzymać samochód, by nie doprowadzić do jego całkowitego zagotowania się. Następnie należy zdiagnozować przyczynę awarii układu chłodniczego. Należy pamiętać, że nie warto poruszać się z uszkodzonym wentylatorem, na dłuższą metę, zarówno podczas wysokich, jak i niskich temperatur.