Technologia

Dlaczego do reklamy Google Ads trzeba mieć Consent Mode v2

Wdrożenie Consent Mode v2 jest kluczowe, gdy masz aktywne reklamy Google Ads. Przede wszystkim jest to potrzebne po to, aby zapewnić zgodność z przepisami, utrzymać i poprawiać efektywność kampanii Google, uzyskiwać szczegółowe dane analityczne i budować zaufanie użytkowników.

Co to jest Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 to aktualizacja, która wprowadza zmiany w sposobie, w jaki strony www zbierają dane o użytkownikach, szczególnie w kontekście reklamy Google Ads i danych analitycznych. Celem aktualizacji Consent Mode v2 jest dostosowanie się do nowych regulacji prawnych, takich jak Digital Markets Act (DMA) oraz zwiększenie ochrony prywatności każdego użytkownika w sieci.

Wdrożenie Consent Mode v2 na stronach internetowych, do których kierują kampanie reklamowe Google i inne, jest obowiązkowe z co najmniej kilku powodów.

Zwiększona kontrola i poszanowanie prywatności użytkownika

  • Użytkownicy stron www mają większą kontrolę nad tym, jakie dane są zbierane i w jaki sposób się je wykorzystuje. To właśnie tak zwany cookie baner jest miejscem do udzielenia zgody lub nieudzielenia jej przez użytkownika serwisu.
  • Zaktualizowana wersja Consent Mode wprowadziła dodatkowe parametry zgody, które dają bardziej szczegółowe określenie preferencji użytkownika. Każda osoba może zdecydować na jakie typy śledzenia wyraża zgodę lub może całkowicie zrezygnować ze śledzenia.

Dostosowanie do standardów DMA

  • Aktualizacja Consent Mode v2 jest odpowiedzią na wymogi Digital Markets Acts – Akt o cyfrowych rynkach. To rozporządzenie Unii Europejskiej kładzie nacisk na egzekwowanie praw użytkowników w zakresie ich prywatności.
  • Firmy muszą zapewnić, że ich praktyki zbierania danych są zgodne z nowymi regulacjami UE.

 

Jak w praktyce działa Consent Mode v2

Consent Mode to sposób na to, aby strony internetowe mogły wykorzystywać w pełni potencjał narzędzi Google, jednocześnie szanując prawo do prywatności każdego użytkownika. Jest to połączenie między wyborami odwiedzających stronę www, a działaniem narzędzi Google, a proces w skrócie opisują kroki niżej.

1.      Każdy po kliknięciu w reklamy Google Ads decyduje o tym, co udostępnia

  • Gdy odwiedzasz stronę, na przykład po kliknięciu wcześniej w reklamę Google Ads, pojawia się okienko z pytaniem o zgodę na używanie „ciasteczek” (plików cookie) lub identyfikatorów aplikacji.
  • Twoje wybory, które zaznaczysz na takim cookie banerze, są kluczowe do dalszych procesów, między innymi w działaniach na koncie reklamowym Google Ads i w innych narzędziach Google.

2.      Google dostosowuje się na podstawie wyboru użytkownika

  • Consent Mode informuje Google, czy użytkownik wyraził zgodę na śledzenie, czy nie.
  • Na tej podstawie narzędzia Google, takie jak Google Analytics i Google Ads, zmieniają swoje ustawienia.

3.      Ochrona prywatności każdego użytkownika strony www

  • Jeśli nie wyrażasz zgody, to Google nie zapisuje „ciasteczek”.
  • Zamiast tego, Google otrzymuje anonimowe sygnały, które pozwalają na ogólną analizę ruchu na stronie, bez naruszania prywatności użytkownika. Warto tu zaznaczyć, że jak w zdaniu wcześniej chodzi o ogólną, a nie szczegółową analizę ruchu.

4.      Współpraca ustawień cookies z narzędziami zgody

  • Consent Mode współpracuje z platformami zarządzania zgodą (są to tak zwane platformy CMP), które pomagają stronom poprawnie zbierać i zarządzać zgodami użytkowników.

 

Jak działa Consent Mode v2 w reklamach Google Ads

Prawidłowo wdrożone Consent Mode v2 wyłania się jako kluczowe narzędzie w aspekcie reklamy Google Ads! Umożliwia precyzyjne dostosowanie tagów Google do preferencji użytkowników, czyli w zakresie zgody na przetwarzanie danych. Aby zrozumieć to, trzeba najpierw wiedzieć czym są tagi w kontekście reklam Google Ads i innych form marketingu online.

Tag to krótki fragment kodu, który umieszcza się na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej. Jego głównym zadaniem jest zbieranie danych i przesyłanie ich do zewnętrznych systemów, takich jak narzędzia analityczne czy platformy reklamowe. W skrócie, tagi to niezbędne narzędzie dla agencji od kampanii sem, marketerów i analityków, bo pozwala na zbieranie cennych danych o użytkownikach i ich zrachowaniach. A analiza takich danych jest niezwykle ptrzebna do budowania i optymalizowania skutecznych kampanii reklamowych.

Funkcja tagów w prowadzeniu Google Ads

  • Tagi śledzą różne działania użytkowników, np. wejścia na stronę, kliknięcia w linki, dodania do koszyka, zakupy czy wypełniania formularzy.
  • Pozwalają na mierzenie skuteczności kampanii Google Ads i innych działań marketingowych, analizowanie tych zachowań użytkowników i optymalizację stron internetowych.

Zastosowanie tagów w narzędziach Google

  • Tagi są wykorzystywane w wielu narzędziach – w Google Analytics i Google Ads, ale też w kontekście reklam Facebooku czy LinkedIn.
  • Umożliwiają zbieranie danych o ruchu na stronie, konwersjach, demografii użytkowników i wielu innych parametrach potrzebnych do budowania i podnoszenia skuteczności kampanii.

Rodzaje tagów potrzebnych w reklamach Google Ads

  • Istnieją różne rodzaje tagów, np. tagi analityczne, tagi konwersji, tagi remarketingowe czy tagi śledzące konkretne zdarzenia.
  • Każdy rodzaj tagu ma określone zadanie i służy do zbierania określonych danych.

Zarządzanie tagami gdy masz reklamy Google Ads

  • Zarządzanie tagami gdy prowadzisz na przykład reklamy Google Ads, może być skomplikowane, zwłaszcza gdy na stronie jest wiele tagów. Dlatego często pomoc programisty i profesjonalnej agencji sem może okazać się niezbędna!
  • Aby zarządzać tagami precyzyjnie i skutecznie, należy korzystać Google Tag Managera. To ważne narzędzie, bo ułatwia zarządzanie tagami, umożliwiając ich bezproblemowe dodawanie, edytowanie i usuwanie.

Dostosowanie tagów gdy masz reklamy Google Ads

  • Prawidłowo ustawione Consent Mode v2 daje możliwość dynamicznego dostosowania działania tagów Google zależnie od decyzji każdego użytkownika.
  • Jeśli użytkownik wyrazi zgodę, tagi działają normalnie i zbierają pełne dane.
  • Jeśli użytkownik z kolei odmówi zgody, to tagi działają w ograniczonym trybie, wysyłając do Google tylko anonimowe sygnały.

Modelowanie danych, które są zbierane

  • Google wykorzystuje anonimowe sygnały o których mowa w punkcie powyżej do modelowania danych. Taki proces pozwala na szacowanie konwersji i analizowanie skuteczności kampanii, nawet w przypadku braku pełnych danych.
  • Aktualizacja druga w Consent Mode wprowadziła nowe stany zgody:

– ad_user_data – określa, czy dane użytkownika mogą być przetworzone w celach reklamowych;

– ad_personalization – decyduje, czy danych użytkownika można użyć w spersonalizowanych reklamach.

 

Warunki wdrożenia Consent Mode v2 gdy masz reklamy Google Ads

Skonfigurowanie Consent Mode v2 jest obowiązkowe w EOG i Wielkiej Brytanii

  • Google wymaga od reklamodawców wdrożenia Consent Mode v2, którzy kierują reklamy Google Ads i inne do użytkowników z EOG i Wielkiej Brytanii. Aktualizacja Consent Mode zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami.
  • Niedostosowanie się do tego wymogu może skutkować dużym ograniczeniem funkcjonalności kampanii reklamowych. Niektóre agencje od Google Ads, respektujące najlepsze praktyki, mogą odmówić pomocy przy zarządzaniu reklamami jeśli Consent Mode v2 nie jest wdrożone lub jest nieprawidłowo ustawione.

Należy korzystać z certyfikowanej przez Google platformy zarządzania zgodą (CMP)

  • W celu poprawnego wdrożenia Consent Mode V2 należy korzystać z platformy CMP, która ma certyfikat Google. W bazie wiedzy Google można znaleźć listę takich aplikacji.
  • Używanie certyfikowanego przez Google CMP gwarantuje poprawne przesyłanie sygnałów zgody do Google.

Należy regularnie aktualizować wdrożenie cookies i dbać o dostosowanie do zmieniających się przepisów

  • Przepisy dotyczące prywatności danych stale się zmieniają, dlatego ważne jest, aby zadbać o zaktualizowany baner zgody wraz z wszelkimi konfiguracjami. W sieci możesz znaleźć darmowe testy do zweryfikowania, czy Consent Mode v2 działa na Twojej stronie internetowej bez zarzutu.
  • Dostosowanie banera do zmieniających się przepisów pozwala uniknąć komplikacji prawnych i utrzyma zaufanie odbiorców.

 

Korzyści z działania Consent Mode v2 i reklam Google Ads

Gdy prowadzisz lub zlecasz prowadzenie reklam Google Ads, to zadbaj koniecznie o to, aby kampanie były skuteczne, a działania zgodne z obowiązującymi przepisami. To jest możliwe, gdy masz:

  • Consent Mode v2,
  • skonfigurowane narzędzia Google (Ads, Analytics, Tag Manager),
  • dobrze ustawione tagi,
  • odpowiednie ustawienia na koncie reklamowym Google Ads.

Zgodność z przepisami RODO i regulacjami dotyczącymi prywatności

  • Dzięki Consent Mode v2 dbasz o dostosowanie do wymogów prawnych, takich jak RODO, poprzez umożliwienie użytkownikom kontroli nad ich danymi.
  • Mając reklamy Google Ads i Consent Mode v2 dbasz o budowanie zaufania wśród swoich odbiorców, demonstrując szacunek dla ich ochrony prywatności.

Możliwość zbierania cennych danych i mierzenia skuteczności reklam Google Ads

  • Za sprawą Consent Mode v2 możliwe jest modelowanie danych, a to ułatwia i precyzuje szacowanie konwersji z reklam Google Ads. Analizowanie skuteczności reklam Google Ads jest jest w tym przypadku możliwe także przy ograniczonej zgodzie użytkowników.
  • Możesz optymalizować swoje działania reklamowe, minimalizując wpływ braku pełnych danych na wyniki kampanii. Bo pamiętaj, że jeśli nie masz twardych danych, to trudno jest skutecznie optymalizować kampanie Google Ads.

Lepsze zrozumienie zachowań użytkowników i ustawianie kampanii Google Ads

  • Nawet w trybie ograniczonej zgody, Consent Mode v2 dostarczy Ci cennych informacji o zachowaniach użytkowników, więc lepiej zrozumiesz ich preferencje.
  • Zrozumienie preferencji odbiorców ułatwi dostosowanie strategii reklamowych i optymalizację kampanii Google Ads po to, aby osiągać lepsze wyniki z reklam.

Utrzymanie możliwości personalizacji reklam, w tym remarketingu, zgodnie z prawem

  • Dbałość o prawidłowe działanie Consent Mode v2 daje potencjał do personalizacji reklam Google Ads, respektując jednocześnie wybory użytkowników dotyczące ich prywatności.
  • Reklamodawcy mogą dostarczać bardziej trafne i angażujące reklamy, zachowując zgodność z przepisami. Jeśli prowadzisz działania remarketingowe, to Consent Mode v2 jest niezbędny!

 

Wszyscy właściciele stron internetowych muszą zaktualizować swoje systemy zarządzania zgodą. Na rynku dostępne są różne metody wdrożenia Consent Mode v2. Można wykorzystać gotowe wtyczki i narzędzia certyfikowanych partnerów Google. Obowiązek wdrożenia Consent Mode v2 to krok w kierunku większej transparentności i lepszej kontroli nad danymi użytkowników w internecie. To też narzędzie umożliwiające prowadzenie skutecznych reklam Google Ads i innych promocji w sieci w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Bez skonfigurowanego Consent Mode v2 reklamy Google Ads nie wykorzystają potencjału do podnoszenia efektywności. Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystkie narzędzia Google i reklamy Google Ads będą działać jak najlepiej, to skorzystaj z profesjonalnego wsparcia. Najlepiej wybierz do tego certyfikowanego partnera Google od reklam Google Ads!