Oczywiście że warto ! Poniżej napiszemy, na czym taka działalność polega i jakie środki musisz zainwestować. Choć wysokość nakładów nie wydaje się wysoka, to jednak spory procent dochodu należy inwestować w reklamę. Klientów jest sporo, ale często są to zlecenia nieduże. Warto zainteresować się ewentualną współpracą z firmami (biura, hotele, restauracje, komisy samochodowe i inne).
Sezonowość w branży czyszczenia tapicerki
W branży powszechnie wiadomo, że najwięcej klientów czyszczących samochody jest w okresach wakacyjnych. Jeśli chciałbyś to robić przez cały rok, musisz liczyć się z tym, że będzie niezbędny lokal i to najlepiej ogrzewany a to spore koszty. Co miesiąc musisz mieć także dostęp do gorącej wody w tym miejscu oraz prądu. W chłodnych miesiącach być może warto używać wentylatora i nagrzewnicy, aby szybciej suszyć wnętrza samochodów. Warto uzupełnić usługę czyszczenia wnętrz samochodów o czyszczenie tapicerki meblowej (kanapy, narożniki, sofy) oraz wykładzin i dywanów. W okresach zimowych śmiało można świadczyć czyszczenie kanap z dojazdem u klienta. W ogrzewanym mieszkaniu jesteś w stanie czyścić tapicerki meblowe przez cały rok. Nie ponosisz kosztów związanych z najmem powierzchni do czyszczenia, nie płacisz za prąd, wodę a Twoim głównym kosztem jest dojazd do miejsca wykonywania usługi oraz środki chemiczne.
Koszty działalności usług czyszczenia aut i kanap
Z jakimi kosztami musisz liczyć się od początku działalności ? Z pewnością będzie to:
• ZUS (w przypadku jednoosobowej działalności początkowo możesz liczyć na niższe obciążenia, ale po dwóch latach będzie zobligowany co miesiąc odprowadzać spore kwoty składki ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych).
• Koszty reklamy – bez niej nie jesteś w stanie ruszyć. Usługi czyszczenia kanap po znajomych i klientach z polecenia nie pozwolą Ci na rozwinięcie skrzydeł i niezbędne inwestycje w firmie. Musisz liczyć się z kosztami rzędu 400-800zł miesięcznie na reklamę w zależności od tego jakie jej formy i intensywność chcesz wybrać. Polecamy adwords, facebook, pozycjonowanie strony internetowej, ogłoszenia w serwisach lokalnych, ulotki reklamowe. Dodamy tylko, że jeśli nie znasz się lub nie masz czasu na reklamę internetową, to będziesz zmuszony zlecić takie działania firmie zewnętrznej, a to już spore wydatki. Te wydatki należy pokryć oczywiście z zysków z czyszczenia kanap i samochodów.
• Utrzymania samochodu – tu pytanie czym chcesz dojeżdżać do klientów, aby czyścić kanapy, sofy, narożniki, wersalki i inne meble tapicerowane. Auto w leasingu to koszt około 1000-1500zł miesięcznie wliczając ubezpieczenie. Możesz oczywiście kupić używane auto, zatem wydatek jednorazowy 20-25 tysięcy złotych.
• Środków czystości – początkowo należy zainwestować kilkaset złotych, aby kupić sprawdzona chemię, miesięcznie na środki chemiczne do czyszczenia kanap w domach i samochodach, będziesz wydawał 150-500zł w zależności od ilości klientów. Stosunkowo drogie są dodatkowe środki celowane na usuwanie plam i zabrudzeń miejscowych, bez których możesz niejednokrotnie „świecić oczami” przed klientem, jeśli z czyszczonej kanapy nie udało się wszystkiego usunąć.
• Najważniejsze teraz – odkurzacz ekstrakcyjny – na początek wystarczy odkurzacz Karcher PUZZI 10/1 do czyszczenia narożników i wnętrz samochodów. Jako zapasowy prędzej czy później będziesz musiał dokupić drugi, gdyż niestety awarie i drobne usterki się zdarzają. Jako „zapasówkę” polecamy firmę PROFI, ceny znajdziesz w Internecie.
Koszty działalności czyszczenia tapicerki podsumowanie
Tak naprawdę koszty firmy świadczącej usługi prania kanap, która funkcjonuje już na rynku, nie zatrudnia pracowników to wydatki rzędu co najmniej 2000 – 3000zł co miesiąc. Zatem wstępnie takie zobowiązania będziesz musiał uwzględnić w swoim biznes planie zakładając firmę świadczącą usługi czyszczenia tapicerek meblowych i samochodowych. Niejednokrotnie czyszcząc kanapę, czy sofę usłyszysz od klienta pytanie „Panie dlaczego tak drogo” ? Ponieważ taniej się nie da ! Chcąc płacić ubezpieczenia społeczne, podatki, kupować środki chemiczne, dojeżdżać do klienta autem, które nie rozleci się w połowie drogi i oczywiście świadcząc usługi czyszczenia kanap, aut, dywanów i innej tapicerki na przyzwoitym poziomie nie możesz być tani.
Podsumowując warto zastanowić się nad firmą, która będzie świadczyć profesjonalne usługi prania dywanów, czyszczenia różnego rodzaju tapicerkę, ale trzeba zrobić dobry biznes plan. Załóż także, iż pierwsze miesiące pracy nie będą bardzo dochodowe. W tej branży liczy się wytrwałość i pomysł na znalezienie klienta.